MOT-sanakirjojen tuloksekas käyttö lukiossa

lukio_3

Arto Kalliokoski opettaa Seinäjoen lukiossa saksaa ja ruotsia ja tästä syksystä lähtien myös englantia. Hän alkoi käyttää MOT-sanakirjoja jo opiskeluaikanaan Turun yliopistossa 1990-luvun lopulla gradua tehdessään – oli iso etu ettei tarvinnut kantaa painavia sanakirjoja laukussa. Opettajan työssään hän on käyttänyt MOT-sanakirjoja alusta asti ja ohjannut myös opiskelijansa hyödyntämään niitä kielten opiskelussa. Kävimme kysymässä Artolta tarkemmin hänen kokemuksistaan MOT-sanakirjojen käytöstä.

 

Miten käytät MOT-sanakirjaa itse?

Olen itse MOT-sanakirjojen suurkuluttaja, koska olen huomannut, kuinka käteviä ne ovat sanavaraston laajentamisessa. Aina kun eteeni tulee uusi sana, katson sen MOTista, omasta puhelimesta. Netistä löytyy kyllä hyviä yksikielisiä sanakirjoja ilmaiseksikin, mutta pelkkä merkityksen ymmärtäminen ei riitä kielenopettajalle, vaan opiskelijoita varten sanan suomenkielisen vastineen on oltava hallussa. Aluksi käytin mobiilisanakirjoja vain itse, mutta täällä lukiossa hoksasin, että älypuhelimessa toimivista MOT-sanakirjoista olisi suuri hyöty myös opiskelijoille.

 

Miten neuvot ja motivoit opiskelijoita käyttämään MOT-sanakirjoja? Kaikkihan käyttävät jo Googlea...

Jokaisen kurssin alussa ohjaan opiskelijat käyttämään MOT-sanakirjaa. Heijastan MOT-sanakirjan omalta tietokoneeltani luokan seinälle ja näytän, miten se toimii. Sitten opastan opiskelijat ottamaan MOT-sanakirjan käyttöön omissa puhelimissaan. Tässä vaiheessa vertaamme yhdessä myös MOTin ja ilmaisten sanakirjojen hakutuloksia. Kun opiskelijat näkevät, että MOT-sanakirjoissa sanoille on aina vastine, taivutusmuodot, konteksti ja idiomaattisia ilmauksia, he ymmärtävät, miksi kannattaa käyttää MOTia eikä ilmaisia sanakirjoja.

Neuvon opiskelijoita etsimään MOTista kaikki vieraat sanat saman tien ja tarkistamaan sieltä myös esimerkiksi sanan taivutuksen. Tietämisen tarve ja konteksti auttavat muistamaan sanan verrattuna siihen, että yrittää opetella sanoja vaikkapa pelkästä sanalistasta – sanojen opiskelu ilman kontekstia ei ole kovin hyödyllistä eikä motivoivaa.

 

Millaisia hyötyjä olet huomannut MOT-sanakirjojen käytön myötä?

MOT-sanakirjojen käyttöönotto on laajentanut opiskelijoiden sanavarastoa ja parantanut heidän kieltään. Varsinkin kotiaineista näkee selvästi, onko MOTia käytetty. Sanakirjaa hyödyntäneet opiskelijat osaavat sijoittaa uudetkin sanat oikeaan kontekstiin, ja sanojen suvut ja taivutusmuodot ovat oikein – kieli on ylipäätään parempaa.

Pitkäjänteisellä ja säännöllisellä MOT-sanakirjojen käytöllä olen pystynyt nostamaan kokonaisten ryhmien vieraan kielen osaamistasoa. Esimerkiksi erään uuden ruotsin ryhmäni opiskelijoiden lähtötaidot olivat heikot. Opastin opiskelijat käyttämään MOTia ja aloin pitää heille joka kappaleen jälkeen sanakokeita. Seurasimme yhdessä opiskelijoiden kanssa Moodlen tilastosta luokan ruotsin kokeiden keskiarvon nousua. Tämä motivoi opiskelijoita, ja ryhmän ruotsin kielen taito alkoi parantua nopeasti. MOT-sanakirjan merkitys tässä oli huomattava.

 

Millaisia haasteita olet huomannut MOT-sanakirjojen käytössä ja miten ne on voitettu?

MOT-sanakirja on helppo ja nopea käyttää, mutta sen käyttöönotto vaatii tilin luomisen, ja se voi olla monille nuorille kynnys käytön aloittamiselle. Tämän vuoksi olen sisällyttänyt MOT:n käyttöönoton omassa puhelimessa osaksi kurssin sisältöä.

Meillä MOT-sanakirjat ovat käytössä koko koulussa, mutta jotkut opettajat kokevat digimaailman haastavaksi. Siksi olen tehnyt MOTin käyttöönotosta huoneentaulun seinälle, jolloin kaikki opiskelijat voivat hyödyntää MOTia opettajansa digitaidoista riippumatta.

Suurin haaste on kuitenkin se, että kielen opiskelu on hidasta ja vaatii työtä, mutta nykyään kaiken pitäisi tapahtua hetkessä ilman vaivaa. Hyviä apuvälineitä voidaan tarjota, mutta jokaisen on silti tehtävä työ itse. Useampien vieraiden kielen opintojen dramaattinen vähentyminen lukiossa on erittäin huolestuttava kehityssuunta. Meidänkin lukiossa viime vuonna A-saksan lukijoita oli 15, mutta tänä vuonna enää viisi!

 

Miten näet, että digitaalisten sanakirjojen käyttö sopii uuden OPS:n toteuttamiseen koulutyössä?

Opetussuunitelma painottaa opiskelijan vastuullista roolia oppijana. Sanakirjahan on olennainen työkalu, kun tuotetaan vierasta kieltä. Roolini lukiossa on myös tekninen, sillä vastaan koulussamme studioista, kuvasta ja äänestä, sekä olen yksi niistä opettajista, jotka perehdyttävät uudet opiskelijat TVT:n (TVT = tieto- ja viestintätekniikka) käyttöön. Koska olen kiinnostunut tekniikasta, olen hyödyntänyt jo pitkään digitaalisia mahdollisuuksia kielten opetuksessa: pidän kaikki kokeet Moodle-oppimisalustalla, ja opiskelijat kirjoittavat koeaineet Abitissa ja käytän MOT-sanakirjoja. Nämä kaikki sopivat uuden OPS:n mukaiseen opetukseen yhtä hyvin kuin ne ovat istuneet tähänastiseen opetukseeni.

 

Miten MOT-sanakirjoja voisi kehittää?

MOT-sanakirjojen käyttöönotto voisi olla suoraviivaisempi. Se varmasti lisäisi käyttöä entisestään. Myös sanojen ääntämyksen kuuleminen olisi tärkeä ominaisuus, sillä kaikki opiskelijat eivät välttämättä osaa lukea foneettisia äännemerkkejä oikein.

Huikea tulevaisuuden visio olisi se, että MOTiin saisi siirrettyä helposti minkä tahansa tekstin skannaamalla, ja se näyttäisi sanakirjan artikkelit, kun käyttäjä osoittaisi haluamaansa sanaa tekstissä.

MOT: parhaat kielityökalut

MOT tarjoaa laadukkaat ja helppokäyttöiset kielenkäytön työkalut: sanakirjat ja kielioppaat, käännökset, kielentarkistukset ja omat sanastot. Tarpeidesi mukaan – töihin, kouluun ja kotiin.


"MOT-sanakirjat ovat todella käteviä sanavaraston laajentamisessa. Aina kun eteeni tulee uusi sana, katson sen MOTista omasta puhelimesta. Pelkkä merkityksen ymmärtäminen ei riitä kielenopettajalle, vaan opiskelijoita varten sanan suomenkielisen vastineen on oltava hallussa. Pitkäjänteisellä ja säännöllisellä MOT-sanakirjojen käytöllä olen pystynyt nostamaan kokonaisten ryhmien vieraan kielen osaamistasoa."

Arto Kalliokoski
Kieltenopettaja, Seinäjoen lukio